Techfondsen Apple en Facebook presenteerden woensdagavond zeer sterke kwartaalcijfers bij de start van 2021.
Op het Damrak kwamen donderdagochtend zwaargewichten Shell en Unilever met de cijfers naar buiten.
Shell zag winstherstel door hogere olieprijzen en verhoogt het dividend voor aandeelhouders met 4 procent.
Topdrukte in het cijferseizoen van beursgenoteerde bedrijven. Woensdagavond nabeurs kwamen twee van de grote Amerikaanse techbedrijven met de cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar naar buiten: Apple en Facebook. Die maakten een sterke indruk.
In de nabeurshandel in de VS stegen de aandelen Facebook en Apple.
Donderdagochtend was het de beurt aan twee zwaargewichten in Amsterdam: Shell en Unilever.
Shell verhoogt dividend met 4%
Olie- en gasconcern Shell heeft in het eerste kwartaal van dit jaar herstel geboekt, mede door de sterke stijging van olieprijzen vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Bij de start van de coronapandemie in 2020 had Shell al last van prijsdalingen. In het eerste kwartaal van dit jaar profiteerde Shell van hogere olieprijzen van gemiddeld 55,17 dollar per vat en kwam de dagelijkse productie van olie en gas uit op 2,46 miljoen vaten van 159 liter.
De aangepaste winst op basis van actuele geschatte voorraadkosten (ccs), de belangrijkste winstgraadmeter voor Shell, kwam uit op 4,3 miljard dollar. In het eerste kwartaal van 2020 was dit nog 2,8 miljard dollar. In het vierde kwartaal van vorig jaar werd hier nog een verlies geleden van 4,5 miljard dollar.
Shell gaf wel aan dat de verwachte dagelijkse olie- en gasproductie in het tweede kwartaal van dit jaar tussen de 2,15 miljoen en 2,35 miljoen vaten zal liggen en dat is lager dan de 2,46 miljoen vaten per dag van het eerste kwartaal.
Beleggers kunnen voor het eerste kwartaal van dit jaar rekenen op een dividend van 0,1735 dollar per aandeel en dat is 4 procent meer dan het dividend van het laatste kwartaal van 2020.
Unilever gaat voor €3 miljard eigen aandelen inkopen
Schoonmaak- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het eerste kwartaal van 2021 meer producten verkocht. De groei werd vooral gestuwd door de vraag uit China en India, waar een jaar eerder nog strikte lockdownmaatregelen golden vanwege de uitbraak van het coronavirus. Zo verkocht Unilever meer huidverzorgingsproducten, wasmiddel en ijs voor thuisconsumptie.
De onderliggende verkoop van Unilever steeg in het eerste kwartaal met bijna 6 procent. De daadwerkelijke omzet daalde met 1 procent naar 12,3 miljard euro door negatieve wisselkoerseffecten.
De verzelfstandiging van de theetak van Unilever verloopt volgens het bedrijf naar wens en wordt naar verwachting dit jaar afgerond. Het levensmiddelenconcern weegt nog steeds alle opties, waaronder een beursgang, afsplitsing of verkoop van de tak. Er is een nieuwe topman voor de divisie aangesteld die het onderdeel gaat leiden.
In mei begint Unilever met een forse aandeleninkoop van 3 miljard euro. Daarmee wil het bedrijf de eigen aandeelhouders belonen, want door aandelen in te kopen zijn er minder stukken verhandelbaar en worden de stukken meer waard, met ook een hoger dividend per aandeel.
Facebook ziet zowel volume als prijzen van advertenties stijgen
Facebook heeft in het eerste kwartaal van dit jaar flink meer geld verdiend aan advertenties. Niet alleen verkocht het bedrijf meer onlinereclames voor zijn sociale netwerken Facebook en Instagram, maar de prijs die bedrijven voor een advertentie betaalden steeg ook aanzienlijk. Dat leidde tot een flinke groei van de omzet en een winst die net niet verdubbelde.
De totale omzet van Facebook kwam uit op 26,2 miljard dollar, waarvan 25,4 miljard dollar uit advertenties kwam. In beide gevallen was dat een stijging ten opzichte van vorig jaar van net geen 50 procent. De prijs van advertenties steeg met een derde ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar en Facebook plaatste 12 procent meer reclame.
Facebook verwacht dat de prijs van advertenties de belangrijkste reden wordt voor omzetgroei in de rest van dit jaar. Dat neemt niet weg dat het bedrijf ook naar meer plaatsen zoekt om advertenties kwijt te kunnen. Zo werd onlangs bekend dat Instagram advertenties gaat plaatsen in Stories, de korte filmpjes die 24 uur te zien zijn voor ze verdwijnen.
Onder de streep hield Facebook 9,5 miljard dollar over tegen 4,9 miljard dollar begin vorig jaar. Ook het aantal gebruikers van Facebooks-apps, naast Facebook en Instagram ook chatapp WhatsApp, nam toe. Dagelijks maakten een kleine 1,9 miljard mensen in maart gebruik van een app uit de stal van Facebook, maandelijks gaat het om ongeveer 2,9 miljard mensen.
Facebook verwacht verder iets meer uit te geven dan het eerder verwachtte voor dit jaar. Dat komt onder meer door investeringen in personeel en nieuwe hardware voor bijvoorbeeld virtual reality. Verder waarschuwt het bedrijf opnieuw voor moeilijkheden bij gerichte advertenties door nieuwe versies van het besturingssysteem van Apple voor de iPhone en iPad. Gebruikers moeten nu expliciet toestemming geven aan bedrijven om gegevens te verzamelen.
Ook is het verplaatsen van gegevens van Europese gebruikers naar Amerikaanse datacentra mogelijk problematisch. Europese toezichthouders buigen zich over de vraag of dat wel mag volgens de privacyregels.
Apple overtreft verwachtingen met ijzersterke verkopen van iPhone
Apple heeft in de eerste drie maanden van dit jaar, het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar, veel meer omzet gehaald dan een jaar eerder. Vooral de sterke iPhoneverkopen droegen daar aan bij, maar ook alle andere bedrijfsonderdelen deden het beter.
Ook het vorige kwartaal liet Apple al sterke groei zien door de later dan gebruikelijke introductie van de iPhones afgelopen jaar. Toen werd een recordomzet van 111,4 miljard dollar in de boeken gezet. Dat was dit kwartaal, traditiegetrouw minder dan het feestdagenkwartaal, 89,6 miljard dollar.
Daarmee deed Apple het niet alleen veel beter dan de verwachtingen in de markt, maar ook veel beter dan het bedrijf ooit heeft gepresteerd in een niet-feestdagenkwartaal. Tot nu toe had Apple in zo'n kwartaal nooit meer dan 65 miljard dollar verdiend.
De sterke iPhoneverkopen, goed voor een omzet van net geen 48 miljard dollar, worden onder meer veroorzaakt door het feit dat de vorig jaar geïntroduceerde toestellen de eerste waren met 5G. Veel mensen hebben daarop gewacht voor ze een nieuwe telefoon kochten.
Ook de verkopen van de Mac-computers stegen hard, met 70 procent. Door het thuiswerken werden er nog altijd veel meer computers verkocht. Ook de introductie van Macs met door Apple ontworpen chips zorgde volgens Apple-topman Tim Cook voor extra vraag. Cook liet weten dat zijn bedrijf geen last heeft gehad van leveringsproblemen door het wereldwijde chiptekort.
De dienstentak, waar onder meer Apples muziek- en videostreamingdiensten onder vallen maar ook de inkomsten uit de App Store, groeide opnieuw. Analisten kijken al tijden naar dit bedrijfsonderdeel als verdere groeimotor voor Apple. De toename hier was maar ruim een kwart. Wel groeide het aantal abonnees van Apples diensten naar 660 miljoen, van 620 miljoen eind vorig jaar.
Verder gingen ook de verkopen in China hard omhoog. Vorig jaar was dat land al in de ban van de coronapandemie en werd er aanmerkelijk minder gewinkeld rondom Chinees Nieuwjaar. Dat gebeurde dit jaar wel en de regio Groot-China, waar ook Hongkong en Taiwan onder vallen, was goed voor 17,7 miljard dollar aan omzet, 87,5 procent meer dan een jaar eerder. Noord- en Zuid-Amerika blijven Apples grootste markt, gevolgd door Europa. In die gebieden was de groei echter minder sterk.
Apple zette een nettowinst van 23,6 miljard dollar in de boeken. Vorig jaar was dat in het eerste kwartaal nog de helft: 11,2 miljard. De iPhonemaker kondigde verder aan voor 90 miljard dollar aan eigen aandelen in te gaan kopen om de aandeelhouders te belonen. In het afgelopen jaar werd het aandeel Apple al 93 procent meer waard. In 2021 presteert Apple slechter dan de markt met een koerswinst van 3,9 procent.